Doorgaan naar hoofdcontent

De eerste week


Eerst maar eens even terugkijken naar wat er intussen allemaal al gebeurd is.

De eerste week.
Ons huis heeft een flinke achtertuin met veel zon. Het is heerlijk, maar rond half 12, als de zon bijna op z'n hoogtepunt is, komt hij over het huis(hij gaat in de voortuin op 😉) en staat het terras tot in de avond in de volle zon. Erg warm dus.
Vorig jaar hebben we daar een zeil gespannen met tentstokken en aan de dakgoot vastgemaakt met speciale klemmen.
Dit jaar hebben we de veranda officieel gemaakt met een vaste constructie en doorzichtige golfplaten, waar de zon wel door heen kan (voor het licht) .

Echter nu blijkt dat dat nog best veel zon is en dus ook veel warmte, en hebben we er alsnog voor de hoogtijdagen een blauw zeil over gespannen.                                                             Het is de bedoeling dat er oranje doek onder komt, dat tussen de balken komt te liggen.Dit blijft dan droog bij regen en kan na t seizoen gewoon gewassen en opgeborgen.

Adriaan is gewoon alle dagen naar z'n werk, dus de klussen gebeuren in de avonduren. 
Zelf ben ik overdag in huis aan 't rommelen. Het huis is netjes, maar hier en daar een schoonmaakbeurtje zou wel lekker zijn, dus ik kan me uitleven. Het knapt op, en je ziet wat je doet, dat is wel prettig. ( dus toch wel af en toe een vrouwenhand nodig 👌)

's Middags neem ik het ervan. geniet van de vakantie, een puzzelboekje en m'n koffie. Heeerlijk, vakantie is heerlijk als je een pittige baan hebt. (...en die hebben wij in de zorg.... !!)
In Ilowa, 10 km van hier, of in Zary, 20 km ver, haal ik de boodschappen. Mijn Pools is nog niet zo best, maar ik red me. Een karretje vol laden met spullen moet toch niet zo moeilijk zijn, en overal staan plaatjes op, wat erin zit. Dus dat lukt wel. Als de kassa-mevrouw me het bedrag noemt, moet ik even meekijken op haar scherm. Tellen in het Pools lukt me aardig, maar als zij zegt "prosze sto-tserdisje-djevjent-i-sjedemdisjont-stery (in snel tempo ) kan ik daar toch moeilijk uithalen dat het gaat om 139,74 Zloty. maar als ik het in cijfers zie is de transactie snel gebeurd.

Tijdens het winkelen reken ik steeds om. 4 Zloty is ongeveer 1 euro. Als ik in Polen kom is dat altijd een heerlijk gevoel. Eenmaal in Nederland terug moet ik er weer aan wennen niet door 4 te delen 🙈.
Maar voorlopig hoeft dat nog even niet!






Reacties